Stil de viata  Afectiuni si boli  Club sanatate
Teste
 
Cresterea copiilor
Home > Stil de viata > Cresterea copiilor > Cresterea si dezvoltarea copilului

Cresterea si dezvoltarea copilului

Care sunt factorii care influenteaza cresterea si dezvoltarea copilului? Care sunt metodele de apreciere a dezvoltarii fizice a acestuia? Ce etape parcurge copilul in dezvoltarea sa somatica (fizica) si neuropsihica? Elena Oprea, medic specialist medicina generala pediatrie, raspunde la aceste intrebari si prezinta succint principalele caracteristici pentru fiecare etapa in parte.
Cum am putea defini cresterea si dezvoltarea copilului?

Procesul cresterii si dezvoltarii copilului este o actiune dinamica, inceputa din momentul conceptiei produsului uman si pana la maturitate, perioada in care organismul este supus unor permanente modificari morfo-functionale si psiho-intelectuale.


De ce depinde, ce factori o influenteaza si care sunt acestia?

Mecanismul cresterii si dezvoltarii este conditionat genetic si este influentat de factori externi (exogeni) si de factori interni (endogeni).


Factorii externi (exogeni)

Modul de actiune depinde de intensitatea lor, durata si de varsta la care actioneaza. Cele mai sensibile perioade sunt in primele saptamani de viata, primele luni si primii ani cand procesul de crestere este cel mai rapid.

Factorii externi sunt urmatorii:

  • Alimentatia mamei influenteaza dezvoltarea nervoasa superioara a copilului, aparitia tulburarilor privind mineralizarea scheletului, bolile hormonale etc. Subnutritia poate determina nasteri de copii cu greutate mica si cu lungime mai mica fata de normal, in timp ce supraalimentatia cauzeaza obezitatea fatului.
  • Mediul geografic afecteaza cresterea si dezvoltarea copilului prin aer, soare, lumina, temperatura, umiditate, presiune atmosferica si raze ultraviolete.
  • Factorii socio-economici indeplinesc, de asemenea un rol important privind conditiile sanitare existente in mediul familial, profesia parintilor, situatia financiara, alimentatia.
  • Factorii afectivi-educativi influenteaza prin climatul familial (calm, optimist sau din contra, agresiv), prin atmosfera din interiorul famiilor dezorganizate; la fel, starile conflictuale au un rol negativ; exista diferente intre copiii crescuti in familie si cei din leagane si orfelinate; copiii din mediul urban au acces la un nivel educational superior comparativ cu aceia din mediul rural.
  • Exercitiile fizice: masajele din primii ani de viata, gimnastica pentru sugar, sporturi diverse adaptate posibilitatilor.
  • Noxele chimice, radiatiile, diverse traumatisme.
  • Factori culturali.


Factorii interni (endogeni)

Esentiali in procesul cresterii si dezvoltarii copilului sunt factorii genetici si cei hormonali.

Din punct de vedere al factorilor genetici, ereditatea conditioneaza partial talia definitiva si dimensiunile copiilor (copiii cu talie si inaltime mare provin din parinti cu talie mare). De asemenea, acesti factori indeplinesc un rol esential asupra inteligentei.

Factorii hormonali intervin atat in viata intrauterina, cat si postnatal. In viata intrauterina un rol important il au hormonii materni care traverseaza bariera placentara; in aceasta perioada hormonii fetali indeplinesc un rol minor. Dupa nastere, secretia hormonala proprie devine preponderenta, influentand decisiv cresterea si dezvoltarea ulterioara.

Factorii patologici intervin prin anomalii ale cromozomilor (ale zestrei genetice mostenite de la ambii parinti), prin diverse boli cronice ale organelor interne (de exemplu insuficienta renala cronica sau malabsorbtia - absorbtia deficitara a substantelor nutritive).


Cum putem aprecia dezvoltarea fizica a copiilor?

Metodele de apreciere privind dezvoltarea fizica a copiilor se efectueaza prin:

  • determinarea periodica a greutatii, a inaltimii, a perimetrului cranian, a circumferintei bratului si a grosimii pliurilor cutanate;
  • efectuarea examenului clinic al copilului;
  • determinarea unor constante biologice (nivelul glicemiei, colesterolului, fierului, proteinelor etc.).


Ce etape parcurge copilul in dezvoltarea sa somatica (fizica) si neuropsihica?

Evolutia generala a dezvoltarii copilului cunoaste 4 perioade:

1. Perioada intrauterina cu 2 etape:
  • etapa embrionara (0-12 saptamani);
  • etapa fetala (13 saptamani-pana la nastere).

2. Prima copilarie cunoaste 3 subetape (de la nastere-pana la 3 ani):
  • nou-nascutul - perioada neonatala (0-28 de zile);
  • sugarul (29 de zile-12 luni);
  • anteprescolarul - prescolar mic (1-3 ani).

3. A doua copilarie cuprinde perioada prescolara: de la 3 ani pana la 6-7 ani. 4. A treia copilarie cuprinde urmatoarele 3 etape:
  • etapa scolarului mic: 6-11 ani (pentru fete) si 6-13 ani (pentru baieti);
  • etapa scolarului mare: 11-14 ani (pentru fete) si 13-15 ani (pentru baieti);
  • adolescenta: dupa 14 ani (pentru fete) si 15 ani (pentru baieti) pana la terminarea cresterii (19-20 ani).


Cresterea si dezvoltarea in perioada primei copilari (nastere-3 ani)

In perioada neonatala (0-28 de zile), nou-nascutul are un castig ponderal de 500-750 g si o crestere in lungime de 5 cm. In perioada de sugar (29 de zile-12 luni), in primele zile copilul recupereaza scaderea fiziologica inregistrata dupa nastere.

Cresterea in greutate este urmatoarea:
  • in primele 4 luni: 750 g/luna (3000 g total);
  • in urmatoarele 4 luni (5-8 luni): 500 g/luna (2000 g total);
  • in urmatoarele 4 luni (9-12 luni): 250 g/luna (1000 g total);

Sugarul la 4 luni isi dubleaza greutatea de la nastere, iar la un an si-o tripleaza. In primul an de viata copilul creste aproximativ 20-25 cm, dupa cum urmeaza:

  • in prima luna: 5 cm;
  • in a doua luna: 4 cm;
  • in a treia luna: 3 cm;
  • in a patra luna: 2 cm;
  • in a cincea luna: 2 cm;
  • in a sasea luna: 1 cm;
  • in a saptea luna: 1 cm;
  • in a opta luna: 1 cm;
  • in a noua luna: 1 cm;
  • in a zecea luna: 1 cm;
  • in a unsprezecea luna: 1 cm;
  • in a douasprezecea luna: 1 cm;

Fontanela anterioara (moalele capului) este la nastere de 2,5-5 cm si se inchide spre 9-18 luni.

Fontanela superioara (in zona occipitala) poate fi inchisa la nastere sau se inchide in primele 3-4 saptamani atunci cand exista.

Perimetrul cranian (P.C.) masoara la nastere aproximativ 34 cm. In primul trimestru creste cu 2 cm/luna, in al doilea trimestru cu 1 cm/luna si in al treilea si al patrulea trimestru cu cate 0,5 cm/luna. La 1 an perimetrul cranian este de 45 cm, la 5 ani de 50 cm si la 15 ani de 55 cm.

Perimetrul toracic (P.T.) are 31 cm la nastere. El creste astfel: 3 cm in prima luna, 2 cm in a doua luna si 1 cm/luna pana la varsta de 1 an cand va egaliza perimetrul cranian.

Dentitia de lapte (temporara) debuteaza intre 5-9 luni dupa cum urmeaza:
  • incisivii mediani inferiori (2) apar intre 6-8 luni;
  • incisivii mediani superiori (2) apar intre 8-10 luni;
  • incisivii laterali (4) apar intre 10-12 luni.

    • Tot in primul an de viata se imbunatateste semnificativ functia aparatului digestiv prin aparitia dentitiei, secretia de enzime, permitandu-se trecerea de la alimentatia exclusiv lactata la una diversificata.
      Totodata se intareste apararea antiinfectioasa prin producerea propriilor anticorpi.

      Primul an din viata desemneaza si perioada unor importante achizitii motorii, perioada dezvoltarii afectivitatii si a comunicarii cu cei din jurul sau:

      • la 1 luna: tonusul muscular este mai mare, mai accentuat, generalizat; sugarul reactioneaza global la excitanti (exemplu - copilul tresare daca aude un zgomot puternic in jurul sau);
      • la 2 luni: zambeste, gangureste, priveste pentru cateva secunde o jucarie;
      • la 3 luni: isi sustine capul, isi recunoaste mama;
      • la 4 luni: intinde mana dupa obiecte, sta sprijinit in sezut pentru scurt timp;
      • la 5 luni: deosebeste persoanele straine de mediul familial;
      • la 6 luni: se intoarce de pe spate pe abdomen, sta mult timp sprijinit in sezut, repeta silabe (lalalizeaza);
      • la 7 luni: sta in sezut nesprijinit pentru scurt timp, se teme de straini;
      • la 8 luni: se intoarce de pe spate pe abdomen si invers, sta in picioare, sprijinindu-se de obiectele din jur;
      • la 9 luni: se ridica singur in picioare si face pasi laterali in patut;
      • la 10 luni: merge "in patru labe" si cu premergatorul;
      • la 11 luni: merge sustinut de ambele maini, intelege ordine simple verbale (raspunde la salut, bate din palme etc.);
      • la 12 luni: merge tinut de o mana, are in vocabularul activ 2-4 cuvinte cu semnificatie precisa (mama, tata).


      Cresterea si dezvoltarea in perioada anteprescolar (1-3 ani)

      Cresterea in greutate si in lungime este mai lenta: 2,5-3 kg/an si 10-12 cm/an. Astfel la 2 ani va avea aproximativ 12 kg si o inaltime de 85 cm, iar la trei ani 15 kg si 95 cm.

      Perimetrul toracic creste cu 2cm/an.

      Perimetrul cranian ajunge la 3 ani de 48 cm.

      Eruptia dentara (14-16 dinti pana la 2 ani) decurge in felul urmator:
      • primii 4 molari apar intre 18-24 luni;
      • 4 canini apar intre 8 luni-2 ani;
      • al doilea rand de molari (4) apare intre 2 ani-2 ani jumatate.

      Dezvoltarea neuropsihica se concretizeaza prin perfectionarea limbajului si a relatiilor afective. In jurul varstei de 1 an, bebelusii folosesc cuvinte simple (mama, tata, papa, apa etc); stiu sa arate partile corpului, obiectele din camera; diferentiaza dupa nume membrii familiei, executa mici ordine - au un "limbaj pasiv".

      In primii 3 ani elaboreaza propozitii simple din 2-3 cuvinte, la 2 ani cunosc aproximativ 100 de cuvinte, iar la 3 ani vocabularul lor contine in jur de 3000 de cuvinte. Intre 1 an si 2 ani, sprijinindu-se cu o mana, se apleaca, fara a-si pierde echilibrul, pentru a ridica cu cealalta mana o jucarie; la 1 an si 3 luni ridica un obiect fara sprijin; intre 1 an jumatate si 2 ani arunca mingea cu ambele maini sau o poate rostogoli cu piciorul.


      Cresterea si dezvoltarea in perioada prescolara (3 ani si 6-7 ani)

      In aceasta perioada cresterea este mai lenta: in inaltime se castiga intre 6-8 cm/an iar in greutate 2 kg/an.

      Configuratia corpului se schimba: abdomenul marit in prima copilarie dispare; se dezvolta mai mult masivul facial (fata) decat cel cranian; membrele cresc alternativ, in jurul varstei de 3 ani se dezvolta cele superioare, iar la 4 ani cele inferioare.

      Intre 4-5 ani poate invata mersul pe tricicleta, sare, se catara, coboara scarile alternativ. Poate folosi distinct "eu", "tu", "el"; se exprima si la viitor, si la trecut, nu numai la prezent.

      Este important de stiut ca intre 3-4 ani apare prima "criza de independenta", de nesupunere si de contestare a unor ordine; copilul nu accepta sa fie certat si molestat, unii copii ripostand chiar pe loc.

      Este perioada intrebarilor fara sfarsit: "De ce?", "Pentru ce?", "Cum?", "Unde?". Spre varsta de 6 ani toate functiile motorii sunt stapanite si apare gandirea logica.


      Cresterea si dezvoltarea in perioada copilariei a treia (6-7 ani - adolescenta)

      Cresterea este lenta, exceptand perioada pubertara: cresterea in greutate se face cu 3,5 kg/an, iar in inaltime cu 6 cm/an.

      Perimetrul cranian creste de la 51 la 53-54 cm intre 6-12 ani; la sfarsitul pubertatii creierul atinge dimensiunile adultului.

      Coloana vertebrala, datorita activitatilor fizice intense din perioada scolara, devine mai puternica. Din cauza adoptarii unor pozitii vicioase coloana poate fi expusa deformarilor ce sunt destul de grave in anumite cazuri.

      In jurul varstei de 6-7 ani incepe inlocuirea dintilor "de lapte"; se inlocuiesc aproximativ 4 dinti/an in decursul unei perioade de 5 ani. Primul molar permanent erupe in jurul varstei de 7 ani, al doilea in jur de 14 ani si al treilea ("maseaua de minte") in jurul varstei de 20 de ani sau chiar mai tarziu.

      Copilul, odata cu detasarea de familie, incepe sa petreaca mai mult timp in compania prietenilor de la scoala sau a tovarasilor de joaca.

      Incep sa apara situatii conflictuale intre parinti si copii - a doua "criza de independenta".

      La pubertate au loc transformari de maturizare fizica, cognitiva, psihosociala, incheindu-se cu aparitia primei menstruatii (menarha) la fete si a spermatogenezei (spermatozoizilor) la baieti. Din acest moment, organismul este apt pentru reproducere.

      Trecerea de la pubertate la adolescenta se face pe aprecierea maturitatii sexuale care se coreleaza cu dezvoltarea scheletica, dezvoltarea taliei si a greutatii.

      Evaluarea maturizarii sexuale se bazeaza pe cronologia aparitiei caracterelor sexuale secundare: la baieti se dezvolta organele sexuale externe, apare pilozitatea pubiana, axilara si faciala specifica; la fete incep sa se dezvolte sanii si sa apara pilozitatea pubiana.

      In acelasi timp se trece si la o crestere accelerata in greutate si inaltime in care sunt implicati: scheletul, musculatura, tesutul adipos, organele interne cu rearanjarile specifice celor 2 sexe. Adolescenta presupune modificari comportamentale care vor defini temperamentul tanarului.

      Apar tendintele pentru actiunile independente, creste spiritul de initiativa, capacitatea de sinteza si de abstractizare, interesul pentru sexul opus. Este cea mai sensibila perioada, etapa de acumulari si performante; efortul educational trebuie sa fie maxim pentru ca acum se imprima o disciplina in gandire si in munca.

Ce spun cititorii (ultimul mesaj pentru acest articol)
  25.09.2011 21:06 
tare
da este adevarat
Spune-ti parerea
* cod Greu de citit?
Regenerare cod

Newsletter-ul TopSanatate
dinamism si energie de la prima ora!


Cresterea copiilorFrumusete & ingrijire
Medicina alternativaNutritie
PsihologieRelatii
SarcinaSanatate sexuala
Sistemul imunitarSlabeste sanatos
SportShopping
CardiologieDermato - venerologie
EndocrinologieGastroenterologie
Ghid de prim ajutorGinecologie
NefrologieOftalmologie
OncologieOrtopedie
PsihiatrieSanatatea spatelui
Sanatate publicaStomatologie