Imprimat de la http://www.topsanatate.ro la data 24.11.2014.
Adresa articolului este http://www.topsanatate.ro/articol/laptele-de-soia-beneficii-28258.html
Imedia Network. Toate drepturile rezervate.

Laptele de soia: beneficii

17.03.2009

Laptele de soia este inlocuitorul perfect al laptelui de vaca pentru persoanele care postesc, pentru cele cu intoleranta la lactoza sau pentru vegetarieni. Dar, "desi ca aspect se aseamana cu laptele de origine animala, din punct de vedere nutritional este diferit," avertizeaza prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare din Bucuresti.


Ce-l deosebeste de laptele de origine animala?

"Din punct de vedere nutritional, laptele de soia este mai sarac decat laptele de vaca, proteinele fiind mai slabe," explica specialistul. Spre deosebire de laptele de origine animala, laptele vegetal nu contine cazeina, grasimi animale sau lactoza, "ci grasimi de origine vegetala, nesaturate si zaharuri flatulente care trebuie eliminate in timpul procesului de fabricare al laptelui," adauga prof. dr. Mencinicopschi.


Beneficiile asupra sanatatii


Laptele de soia este o alternativa sanatoasa la laptele de origine animala si ofera numeroase beneficii consumatorilor, pastrand toate proprietatile plantei.

Zero colesterol. Laptele de soia nu contine colesterol, ci "din contra, acesta contine fitosteroli care produc scaderea colesterolului," declara specialistul.
Calciu. Are un continut de calciu asemanator cu cel al laptelui de origine animala, insa prof. dr. Mencinicopschi avertizeaza ca biodisponibilitatea acestuia este mai mica.
Previne bolile cardiovasculare. Proteina din soia este recomandata in prevenirea maladiilor cardiovasculare si hipertensiunii.
Efect hormonal. Contine hormoni vegetali (izoflavoni), avand un efect usor estrogenic (hormonal). "Laptele de soia este recomandat femeilor pre si postmenopauzale, datorita continutului bogat de fitohormoni," informeaza prof. dr. Mencinicopschi.
Diabet. Studiile efectuate au sugerat ca flavonoizii gasiti in soia reduc riscul aparitiei diabetului prin impiedicarea construirii tesutului gras. In plus, o dieta bazata pe soia ajuta la scaderea glucozei si a nivelului de insulina din organism.
Osteoporoza. Laptele de soia este recomandat pentru sanatatea oaselor, soia mentinand densitatea osoasa si intarind sistemul imunitar.
Cancerul de colon. Datorita continutului bogat in fibre, soia reduce riscul de cancer de colon sau renal.
Lecitina. Soia contine lecitina, substanta esentiala pentru buna functionare a creierului. De asemenea, aceasta previne depozitarea grasimilor din sange pe peretii vaselor de sange si are proprietati antioxidante.
Grasimi nesaturate. Este bogat in "grasimi bune" (nesaturate), indispensabile sanatatii celulelor.


Cum poti prepara lapte de soia?

Se pune soia la inmuiat in apa rece si se lasa minim 8 ore, dupa care se da prin blender sau prin masina de tocat. Compozitia se toarna intr-un vas, peste care se adauga apa calduta. Se mesteca timp de 2-3 minute, iar apoi se strecoara compozitia printr-un tifon sau sita. Lichidul obtinut se pune la fiert pentru 10 minute. Se ia de pe foc si dupa ce s-a mai racit se poate adauga miere si aroma preferata.

Prof. dr. Mencinicopschi avertizeaza consumatorii sa fie atenti asupra laptelui vegetal din comert, care poate fi fabricat din soia modificata genetic. "Daca acesta este bio sau eco, inseamna ca nu provine din soia modificata genetic."


Este recomandat copiilor?

Specialistul recomanda parintilor sa-si hraneasca micutii cu lapte de vaca integral, dar "cu conditia ca acestia sa fie activi si sanatosi."