Cum sa ne comportam cu colegii imbufnati

Nu de putine ori la servici, in cadrul echipei din care facem parte, putem intalni urmatoarea tipologie de personalitate cu care ne este greu sa ne relationam, intrucat pare sa fie in permanenta nemultumita, fara a formula vreo plangere concreta, amana de cele mai multe ori realizarea sarcinilor, apeleaza frecvent la limbaj sarcastic la adresa celorlalati dupa care spasit isi cere iertare, dar fara a parea ca a invatat ceva din experienta anterioara. Este posibil sa avem de-a face cu o personalitate pasiv - agresiva.
Dr. Tim Murphy, coautor al cartii "Agresivitatea pasiva  -  cum sa o recunosti si sa o controlezi la tine si la ceilalti" defineste ca trasaturi pasiv - agresive determinante: stari de spirit imprevizibile, conceptie pesimista, iritabilitate si temperament ostil (chiar si prin manifestari non-verbale), o atitudine ursuza (toleranta scazuta la frustrare, nervozitate, sensibilitate de reactie extrema), si o fire incapatanata, vesnic nemultumita si rautacioasa.
 
In adolescenta comportamentul pasiv agresiv poate fi considerat ca o etapa de evolutie. Adolescentul manifesta o opozitie sfidatoare la adresa autoritatii, abordand de cele mai multe ori, fara a fi constient de aceasta, acele comportamente care sunt nocive in primul rand pentru el (neglijarea activitatii scolare, chiul, consum de alcool, descarcari de furie indreptate spre obiecte, spre sine sau alte persoane).
Acesta este un stil de comportament tranzitoriu si frecvent la aceasta varsta.
 
Exista insa personalitati pasiv-agresive pentru care opozitia indirecta la orice forma de autoritate constituie un stil de viata. Personalitatile pasiv - agresive sunt foarte sensibile la critica, urmarile unui asemenea comportament fata de ele putand sa se manifeste timp indelungat prin reactii din partea lor de tipul imbufnarii, amanarii sau parasirii bruste a locului de munca, fara nici o explicatie. Cu acest tip de personalitati este de dorit ca asteptarile tale sa fie explicite inca de la debutul relatiei tale cu ele, iar eventualele nemultumiri sa fie exprimate cat mai curand dupa comportamentul care te-a deranjat, sa fie cat mai precis conturate, fara etichetari la adresa persoanei.
Spune-i: "Iar ai intarziat la sedinta; deranjezi astfel intreaga echipa de la lucru (consecintele asupra muncii), iar pe mine ma supara acest lucru (consecintele asupra ta)".
 
Cand te confrunti cu repetate comportamente de rea-vointa poate fi util sa-i amintesti respectivei persoane regulile jocului. Cand faci acest lucru comunica clar, prin discursul tau, urmatoarele mesaje:

  • arata-i celuilalt ca ii acorzi atentie, ca il privesti ca pe o fiinta care are propriile emotii si ganduri;
  • reaminteste-i ca relatia de autoritate dintre voi nu este personala, nu are la baza presupusa ta superioritate, ci este o regula de joc independenta de el si de tine, o regula impusa de situatie.


Sfaturi utile

1. Rezista tentatiei de a raspunde cu aceeasi moneda!
2. Pazeste-te de reactiile necontrolate, de tip reflex automat!
3. Nu iti ignora propriile emotii, frustrari si sentimente de deruta!
4. Fa o distinctie clara intre impresii si realitati concrete.
5. Fii constient de faptul ca altii ar putea incerca sa iti manipuleze starile afective.

Psihoterapeut Viorica Dragomir, Clinica Aquamarin
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod